Zaķis uz pedāļiem

Sporta Avīze 30.marts
 
Aivars Šneiders / Andrejs Terentjevs, F64
Ekstrēmie sporta veidi turpina savu uzvaru gājienu arī Latvijā. BMX divritenis – pateicoties Mārim Štrombergam, tā mums jau ir divkārt olimpiski apzeltīta klasika, bet šoreiz parunāsim par BMX Freestail. Savaldīt un mazliet apmānīt gravitāti pa spēkam jebkuram, tāpēc šoreiz trenera kladē profesionāļa padoms tiem, kas apņēmības pilni pamēģināt. Ar kaut ko ir jāsāk, un veselais saprāts apliecinās – labāk ar vienkāršāko.

Teksts Aivars Šneiders, viens no parbmx dibinātājiem un Monsterparka BMX pasniedzējs

Aivars Šneiders

/

Andrejs Terentjevs, F64

Banī-hops jeb tulkojumā - zaķa palēciens ir viens no bāzes elementiem - pats, pats sākums visam. Tas ir pats pirmais, kas jāapgūst, lai kaut ko skatītos un mēģinātu tālāk - lēkt pa rampām vai zemes tramplīniem. Kā zināms, zaķis palecoties, vispirms paceļ priekšējās kājas un atsperoties uz augšu, seko pakaļējās. Ar riteni notiek tieši tāpat. Banī-hops vieglāk izpildāms no slīpas virsmas uz augšu, jo tad ritens pats ar inerci palīdz parauties uz augšu, taču mans ieteikums tomēr sākt uz līdzenas virsmas - tad būs vieglāk pēc tam.

1. Sākumā ieskrējiens - ieminam. Seko iesēšanās ceļos, tad nedaudz jāsaliec rokas un jāpieliecas uz priekšu arī pašam. Ar taisnām kājām un rokām uzraut nebūs iespējams.

2. Priekšējā rata uzraušana - vēl vairāk sēžoties ceļos, vienmērīgi ar rokām jārauj ritenis uz augšu, pašam taisnojoties uz aizmuguri. Strādā rokas, krūšu daļa.

3. Raujot uz augšu aizmugurējo ratu, pašam svars diezgan asi jāpārnes uz priekšu un jāceļ augšā kājas ar visiem pedāļiem - jāpierauj ceļgali. Šajā brīdī ķermeņa augšdaļu sanāk it kā mest uz priekšu.

4. Kad ritens atrāvies no zemes, ķermenis turpina virzību uz priekšu, kājas ceļas uz augšu. Kad labi apgūta šī fāze, var mēģināt spert nākamo soli - jau nedaudz pieturēt riteni gaisā. Lecot pāri kādiem objektiem (vienalga, kādai trubai, soliņam vai kam citam), tas būs svarīgi - lai pārvarētu šķērsli, nevis tajā ietriektos. Lēciena tālums atkarīgs no ieskrējiena ātruma, augstums - no meistarības. Latvijā ir džeki, kas no zemes atraujas 1.05-1.10 metrus, pasaulē daži spēj augstāk - Ginesa rekords ir 1,42 metri.

5. Piezemēšanās laikā jāspiež ar kājām un jau atkal jāatceras par iesēdienu ceļos un ieliektām rokām, jo citādi ritenim ir tendence braucēju mest nost. Jāpiedomā par līdzsvaru un piesēdienu. Lēciena spēks sadalās no aizmugurējā rata un enerģija aiziet uz priekšu, tāpēc ļoti svarīgi pirmo nolaist aizmuguri, pakaļējo ratu. Tas nozīmē mazāku triecienu uz rokām un pārējo ķermeni.